Silver Sound - Nagłośnienie dla wymagających

proc.php
OSWAJANIE PROCESORA
  Procesor...tak to groźnie brzmi...
A jaki jest?
Poniżej nieco informacji do czego służy...

Jeśli ma on służyć jako zwykły rozdzielacz pasm, czyli droższy krosower, to szkoda pieniędzy, bo urządzenie to ma wiele innych potrzebnych właściwości.
 Część. 1 
Opóźnienie (delay) 
Na wejściu służy do dostowania  w czasie sygnału sterującego aparaturę w przypadku stosowania stref, czyli poza głównym nagłośnieniem, dotatkowych, w określonych odległościach od nagłośnienia głównego.
 Dziś w czasie swietności systemów liniowych, praktycznie nie stosowane to rozwiazanie w plenerach, ale bardzo przydatne w przypadku niskich fatalnych akustycznie pomieszczeń, gdzie nie da się zastosowac nagłośnienia "liniowego", a bardzo silny pogłos, uniemożliwia zastosowanie jednego mocnego PA. Pratycznie to takie opuźnienie zalezy od odległości między nagłosnieniem głównym, a tym dodatkowym (strefą). Aby ustalić to opuźnienie mierzymy w metrach, i mnożymy  x 2,9 msec.
 Skąd te 2,9 msec (milisekunda).
 Proste, propagacja = rozchodzenie sie dźwieku w powietrzu to 344 metry na sekundę, zatem 1 sekundę podzielmy przez 344, wtedy wiemy ile czasu potrzeba na przebycie 1 metra, i wychodzi nam 0,0029sec, czyli 2,9 msec(przedrostek m (mili) oznacza jedna tysięczną (czyli 2,9 tysięcznej sekundy).
Jesli ta odległość wynosi np: 8,56 m od przodów kolumn, to daje nam 8,56 x 2,9= 24,824 msec (24,824 tysiecznych sekundy)
A po co nam ta sama funkcja na wyjściach poszczególnych kanałów (pasm), ano do tego samego, ale już do wysterowania setu sterowanego przez ten procesor. Jeśli kolumny basowe stoją na ziemi, a mid-basowe wiszą, to mierzymy wysokość na jakiej one sa powieszone, jesli kilka to ustalamy ta wysokość na środku grona, oraz odległość do basów. Pytanie do jakiego punktu mierzyć odległość do basów, zakładamy że do FOH, jako średnią. Teraz wystarczy znajomość prostego wzoru na przeciwpropstokoątną w trójkącie prostokątnym. Znając odległość od wierzy, oraz średnią wysokość grona, i a to odległość od wierzy, b to wysokość, a c to szukana odległość faktyczna realizator / srodek grona, to c = pierwiastek kwadratowy, sumy kwadratów a i b. Od tej odległości odejmujemy odległość od basów, jesli jest ich dużo, to od środka, a różnica w metrach, posłuży nam do pomnożenia x 2,9 msec, i da opuźnienie dla napędu sekcji basowej. Jasne jest że to opuźnienie jest słuszne do punktu FOH, i bliżej sceny, lub dalej od niej nie będzie idealne....

Aha obliczając "b" weźmy pod uwagę ewentualną wysokość podestu, i jakąś wysokość akustyka....o tyle zmniejszając, bo trudno będzie raczej zmusić jakiegokowiek z akustyków, aby pracował ze stołem ustawionym na glebie, a on sam na leżąco...No... chyba że tak lubi piwko że niechcąc zalać stołu,  tak sie poświęci ...

   rysunek poglądowyrysunek poglądowy

Opuźnienia na wyjściu służą nam też do wyrównania czasowych różnic między cewkami przetworników, np: w sytemach liniowych, gzie falowody z roztrąbami sa duzo dłuższe niż głębokość głośników membranowych, zatem opuźniamy głośnik midbasowy/membranowy o tyle ile jest różnicy między punktami cewek. Są to przeważnie ustawienia już wykonane przez producenta, bo trudno samemu to okreslić w gotowym wyrobie. Wartośc tego opuźnienia musi być uwzględniana w ustalaniu opuźnienia sekcji basowej, i zwiększamy je o wartośc opuźnienia miedzy sekcją Hf/ Mf. Dlaczego?
Skoro cewka drivera jest głębiej niż cewka głośnika mid-basowego, zatem jest bardziej oddalona od głośnika mid-bas, (zatem i od realizatora)  który znajduje się, praktycznie na płycie czołowej kolumny, zatem opuźniając go, dopasowujemy go w czasie do emisj drivera, zatem stanowi to w przełożeniu na konstrukcje mechaniczną cofnięcie go o kilkadziesiąt cm w głąb kolumny, tak aby cewki przetworników Hf i jego były w tej samej płaszczyźnie. Pomiar od czoła kolumny, nie uwzględnia tej odległości, co należy uwzglednić przy obliczaniu opuźnienia sekcji basowej... Oczywistym jest, że jesli różnica między cewkami w kolumnie średnio-wysokotonowej wynosi kilka-kilkanaście cm, to nieuwzględnienie tego w obliczeniach do opuźnienia basów nie wniesie znaczącego wpływu, więc może być pominięte. Nieuwzględnienie tego miedzy głośnikami wysokotonowym, a mid-basowym  w kolumnie średnio-wysokotonowej może mieć duże znaczenie i negatywny wpływ na brzmienie tej kolumny, zatem tego nie można pominąć, szczególnie w przypadku robienia presetów do "samoróbki", lub innych konstrukcji, gdzie procesor ustawiamy samodzielnie, a brak jest ustawień fabrycznych.
Jesli stawiamy kolumny basowe w sekcjach o różnych odległościach od FOH, opuźniamy te bliższe, w stosunku do tej najdlaszej, o tą część sekundy, która wynika z odległości czoła kolumn obu sekcji. Jeśli stawiamy basy w odległości 1 metra w stosunku do FOH, to sterowanie tych bliższych realizatora opuźniamy o 1 x 2,9 msec=2,9 msec, czyli o tyle więcj niż wyliczenie poprzednie, wynikające z różnic odlagłości C i FOH / bas bliższy sceny.
Jak widać poważniejsze aparatury musza posiadać kilka wyjść sygnału, 4-5 na stronie, zatem lepiej jest moim zdaniem kupić zamiast jednego tak rozbudowanego procesora, (przeważnie bardzo drogi), dwa , stusując je po jednym na stronie.
jk

OFERTA PRODUKTÓW
Kolumny basowe:
       BTR 118
       BTR 115(SA)
       BSR 212 
       BSR 218 
       BP 612SA
       BP612-1000SA
       BP 615SA
       BP 618SA
       BP 6210SP
       BP 6212SA 
    Kolumny uniwersalne:
       KSO 108SP
       KSO 110SP
       KSO 112SP
       KSO 112-504SP
       KXV 312
       KXV 315 
    Kolumny tubowe:
       
       KTA 112S
       KTLA 112
   Aktywne zestawy kompletne:
    
       MiniSet
       MidiSet
       OptiSet
       OptiSet plus
       SoundLeader 12
       SoundLeader 15
   Zestawy pasywne kompletne:
                                                                      SCORPION 8000
       Optimus  6000
    Elektronika:
      
      SS 100 b
      SS 300 b
      SS 600 m
      SpeakPower 400/600
                                                               USŁUGI
                                                               Profesjonalny serwis i naprawa analogowych wzmacniaczy     
                     mocy.                                                    
Profesjonalny serwis i naprawa
         kolumn głośnikowych.                    
Profesjonalny
serwis i naprawa głośników.
                                                               Wypożyczanie sprzętu nagłośnieniowego.
Ilość odsłon: 143500
Copyright© 2010 Krzysztof Jasiński