Silver Sound - Nagłośnienie dla wymagających

klasykkontraliniowy
Witam

Obecnie wiele firm przy swoich produktach podaje w opisie magiczne słowo..."liniowy". Nie ważne jak sie to ma do walorów wyrobu, ale działa marketingowo, ludzi kupują, bo "liniowe" ponoć lepsze niż klasyczne, czyli tzw: żródlo punktowe.

A jak się to ma w praktyce?

Aby znaleźć nieco odpowiedzi na to pytanie, pozwoliłem sobie przeprowadzić pewną symulacje. Założyłem przeciętna imprezę która obsługuje niewielki system nagłośnieniowy, gdzie wymagalne jest nagłośnienie od 7 metrów od sceny, do 30 metrów. Wykonałem symulacje "obłożenia" spl takiego terenu wzdłuż, kolorem czarnym, z klasycznymi kolumnami, podwieszonymi ok 4,7 metra nad ziemią, a kolorem czerwonym, system liniowy, tak samo ulokowany. Jak widać, teoretycznie jest tylko 5,5 dB różnicy miedzy 7, a 30 metrem w przypadku systemu liniowego, a aż 11,5 dB w przypadku systemu klasycznego, ze źródłami punktowymi. Powierzchownie patrząc, zaleta liniowego niepodważalna!!!!

Ale jak jest praktycznie???

Można śmiało powiedzieć, że źródła punktowe, w całym swoim zakresie emisji częstotliwości, będą się jednakowo zachowywać, zatem te 11,5 dB będzie dotyczyło i 150Hz, i 16 kHz... Czyli widz stojący na 30 metrze słyszy ok 10 razy ciszej, niż widz na 7 metrze, ale obaj ten sam dźwięk.

Jeśli były to system liniowy pełny, czyli np: 8 sztuk w pionie z głośnikami 12 cali jako midbas, grającymi od 100Hz, to wyliczenie czerwone, czyli tylko 5,5 dB różnicy, i to w całym pasmie od tych 100Hz do najwyższych częstotliwości będzie słuszne.

A jak by to wyglądało przy gronie z 4 paczek? Czy tak samo???

NIE, wtedy liniowo zachowa sie pasmo takiego grona od ok 250-300Hz, zatem dopiero powyżej tego zakresu częstotliwości, można założyć słuszność czerwonego zakresu, ale poniżej, już czarnego. I co słyszy gość na 30 metrze???

Ano całkiem co innego niż gość na 7, na  tak nagłośnionym terenie... 

A jak by było gdyby dać na stronie 4 w gronie z 8 calowymi midbasami??

Ano kicha straszna, bo liniowo takie grono zachowa sie dopiero gdzieś od 400-500 Hz... Czyli jeszcze gorzej niż 4 strona / grono 12 calowymi midbasami..

Niestety nie da się tego skorygować procesorem, bo wtedy owszem poprawimy równomierność spl na większych odległościach, ale popsujemy na tych bliższych sceny, zatem robimy "misz-masz" na całym placu...

Wynika z tego jednoznacznie, jeśli już brać system liniowy, to pełny, pozwalający liniowo obłożyć teren, od najniższej częstotliwości emisji grona, bo niepełny system, zagra dużo gorzej z punktu wiedzenia widza, niż klasyczny. Każda mała firma musi się zastanowić, czy warto ładować sie w niepełny system, ryzykując powstania opinii, że gracie kiepsko, bo co innego słychać przy scenie, a co innego dalej od niej...

Dlatego, bardzo często muszę dopożyczać jeszcze po dwie na stronę kolumn do swego systemu, bo jestem świadomy jak na razie jego ułomności.

Oto rysunek obrazujący  symulację zasięgu obu systemów, gdzie kolor czerwony tyczy systemu liniowego, a czarny klasycznego, jako źródła punktowe.

propagacja

A oto rysunek obrazujący prawdopodobne różnice spl poszczególnych częstotliwości w zależności od systemu nagłośnieniowego
symulacja

Oczywiście oba rysunki pokazują tylko poglądowe zdarzenia, i nie można sie do nich odnosić jak pewnik, . Maja za zadanie zasygnalizować problem.

Parametry konstrukcji
Kolumny basowe: projekty archiwalne i nowe 
BSR212
BTR115
BPN618
BPN615
BPN612
BPN608
BP6208
BP6212
Kolumny
szerokopasmowe
VKS465
KXV312
KXV315
Elektronika
SpeakPower
ZWM SandDragon
       
 
 
Copyright© 2010 Krzysztof Jasiński